In deze blog ga ik je meer vertellen over POSITIONERING.

Positionering van jouw VA-bedrijf maar ook de positionering van jouw klanten. 
De grote vraag is; Weet jij waar jouw VA-bedrijf zich gepositioneerd heeft? Weet jij in welk vak van de matrix jij je bevind?

Doel:
Het doel van jouw VA-bedrijf is genoeg klanten, niet teveel uren werken en wel het juiste verdienen.

Maat hoe bereik je dat? Dat kun je alleen bereiken als alle vlakken in de Matrix bekend zijn. Onder controle zijn. Er zijn vier vlakken;
– Blinde Vlek
– Onbekend
– Verborgen
– Open Speelveld

Ik start bij Blinde Vlek. Als jouw klant niet in de markt zit waarin jij opereert. Dit betekent dat jij als VA-bedrijf niet in de juiste markt zit/niet het juiste aanbod hebt OF je zit niet in de juiste markt te zoeken naar klanten. 

Oplossing:
Je zult je doelklant moeten aanpassen OF je zult de doelmarkt moeten aanpassen. Er zijn diverse manieren om erachter te komen wat dan wel de juiste doelklant of doelmarkt is. 

Het tweede vlak Onbekend. 1. Je hebt een doelklant. Maar je doelklant is niet helder genoeg geformuleerd waardoor je niet de juiste markt kan kiezen. 2. Je doelmarkt is bekend maar is nog niet duidelijk genoeg waardoor de doelklant jou niet goed genoeg kan vinden. 

Oplossing:
Zorg dat je jouw doelklant heel gedetailleerd uitwerkt. Ga onderzoeken. Zorg dat je voorbereid bent op je doelklant. Dan kun je daarna gaan onderzoeken welke doelmarkt erbij jou doelklant past.  

Het derde vlak Verborgen. Je product is bekend. Je doelklant is bekend. En je doelmarkt is bekend. Maar toch kunnen de doelklanten jou nog niet genoeg vinden. Je bent nog niet bekend genoeg.

Oplossing:
Maak jezelf zichtbaar! Dit kun je doen op verschillende manieren. Schrijf blogs. Maak posts op social media. Maak weggevers. Geef webinars. Dit alles kun je leren! Zorg dat je dit gestructureerd doet. Met gelijke doelen. En een zorgvuldig opgebouwde branding. Uitstraling/Zichtbaarheid is erg belangrijk. Onderscheid jezelf!

Het vierde en laatste vlak Open Speelveld. Alles klopt; je doelklant matcht met je doelmarkt. Je maakt jezelf zichtbaar. En toch is het niet zo dat je nu kunt gaan luieren. In tegendeel! Hier in dit vlak zit de grootste actie. De grootste winst! Hier liggen de kansen!

Oplossing:
Zorg dat je continue blijft afgestemd met je doelklant. Zorg dat je product meegaat met jouw doelklant. Blijf jezelf actief zichtbaar maken. Profileer jezelf in de doelmarkt. Ontwikkel. Pak kansen. Stem af met je dreamteam. Blijf onderzoeken zodat je de markt voor blijft! En blijf leren! Kennis is belangrijk. Daarmee onderscheid je jezelf!

Je hoeft deze oplossingen niet alleen te doen. Samen ben je sterker. Deel kennis, vraag kennis. Zet je eigen “dreamteam” op. Zoek trainingen die aansluiten bij wat jij aan kennis nog nodig hebt. 

Durf te ondernemen!   Durf te groeien!   Ga ervoor!

Laat een reactie achter