Toen ik bezig was met het ontwikkelen en verder groeien met mijn bedrijf liep ik tegen een aantal zaken aan. Maar ik ontdekte al heel snel dat deze zaken geen afzonderlijke dingen waren. Alles had met elkaar te maken. Niets kan zonder elkaar. Maar hoe verbind je alles met elkaar tot een succes? Omdat ik door de bomen het bos niet meer zag besloot ik alle losse zaken te koppelen en in 1 duidelijk overzicht samen te brengen. Structuur brengen in deze jungle! En dat is gelukt!

Vol trots introduceer ik De Online Marketing Cirkel.

Alle losse cirkels werken afzonderlijk van elkaar. Maar alle losse cirkels zijn wel met elkaar verbonden. Zonder een van de cirkels is het niet compleet.

De 6 cirkels zijn:

  • Listbuilding
  • Social Media
  • Website
  • Product Pagina
  • Sales Pagina
  • Mailing
De Online Marketing Cirkel

De Online Marketing Cirkel

Listbuilding

Listbuilding. Daar draait het uiteindelijk om. Want als je geen lijst hebt kun je niets verspreiden over jezelf.

Wat versta ik onder Listbuilding.

Het opbouwen van lijsten. De meest bekende is het opbouwen van een mailinglijst. Je gaat emailadressen verzamelen om deze te kunnen gebruiken om informatie te sturen. Maar je doet ook aan Listbuilding als je mensen jouw social mediakanalen laat volgen. Zorg dus dat je Listbuilding breed inzet! Daar waar je kan VERZAMELEN doe het!

Social Media

Iedereen die een online ondernemer is moet bekend zijn met de diverse soorten social media. Weet welke vormen er zijn en hoe je ze kan gebruiken/inzetten. Hier kun je jouw doelklanten vinden en zij kunnen jou vinden!

Welke rol heeft Social Media.

We begonnen met het opbouwen van lijsten. Om deze lijsten vol te krijgen moet jouw bedrijf en jezelf online zichtbaar maken. Jouw doelklant moet je leren kennen (Know, Like, Trust methode*). Als je zorgt dat mensen jouw online bedrijf op social media kunnen vinden zorgt dit ervoor dat ze je leren kennen. Dit kun je versterken door Blogs en/of Vlogs te publiceren. Zorg dat jouw doelklant jou interessant vindt!

*De Know, Like, Trust Methode is een hele bekende Marketing Methode.

Website

Het doel van het zichtbaar zijn op Social Media is het lokken van jouw doelklanten naar je website. Je wilt graag dat jouw doelklant die jou heeft leren kennen en je leuk begint te vinden zich gaat begeven op jouw website. Dan worden deze doelklanten namelijk ineens leads. Want op jouw website staat informatie over wie je bent, wat je doet, welk probleem jouw doelklant heeft en hoe jij die kan oplossen. Hier vindt jouw doelklant aanbiedingen. En kan dus over gegaan worden op aankoop!

Product Pagina

Oké jouw doelklant is nu bekend geworden met jou via social media. Daardoor op jouw website terecht gekomen. Nu wil je dat de doelklant ook op de juiste pagina binnen jouw website terecht komt. Als de doelklant niet via een link op jouw website is gekomen dan heeft de doelklant nog geen duidelijk doel en is het belangrijk dat de doelklant op de homepagina binnen komt. Zorg dat de homepagina jouw visitekaartje is. Dat hier alles op staat over jou, je bedrijf, je aanbiedingen en reviews. MAAR wat je wilt is dat een doelklant via een link direct bij de pagina van zijn/haar interesse uitkomt. Dus als er geen acties/webinars, etc. zijn wil je dat de doelkant direct op een product pagina uitkomt. Daarom is het erg belangrijk om aparte product pagina’s te maken. Op deze pagina laat je de inmiddels lead kennismaken met het product van zijn/haar interesse. Ook zorg je ervoor dat op deze pagina direct tot aanschaf over gegaan kan worden!!

Sales Pagina

Wat je eigenlijk wilt is dat je doelklant direct vanuit je social media naar de Sales Pagina gaat. Deze pagina is speciaal ingericht om te VERKOPEN. Hier bied je een product/dienst aan. Op deze pagina kan er niet meer vergeleken worden. Het is aankopen of niets. Alle opties, verstoringen zijn weggehaald. Deze pagina kun je dus ook heel goed inzetten om mensen bijvoorbeeld te laten deelnemen aan jouw webinar. Of jouw weggever te laten afnemen.

Deze pagina is PURE VERKOOP.

Mailing

Last but not least!

He zal je denken nu pas mailing? Ja Nu pas…. Ja maar je kan toch pas klanten krijgen en gaan verkopen als je een lijst hebt? Als je listbuilding gedaan hebt?
JA en NEE. Natuurlijk is Listbuilding je doel en hoe makkelijk is het om doelklanten te bereiken door middel van mail. Maar je moet wel eerst die mailadressen verzamelen. En die verzamelen door eerst de andere 5 stappen/cirkels te doorlopen. Daarna kun je die mensen gaan mailen. Daarna kun je de cirkel mailing meenemen bij het helpen van Listbuilding. Jij kan bijvoorbeeld in je mail verwijzen naar je social mediapagina’s en naar je website. Als je eenmaal de cirkel hebt doorlopen kun je mailing gaan inzetten als tool. Net als Social Media, je website, je product en sales pagina. Deze Online Marketing Cirkel is dus niet een eenmalige actie. Nee je blijft de cirkel doorlopen.

Aan de slag dus! Veel plezier!

 

Laat een reactie achter